? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

WeLcOme tO TerEnGgaNu...

You'Re hOme....

Monday, May 24, 2010

IdENtiti TerEngGanU..


Latar belakang berwarna putih maksudnya D.Y.M.M. Sultan. Ia melingkungi tanah hitamyang bermakna rakyat - oleh itu bermakna Sultan adalah memberi perlindungan kepada seluruh rakyat baginda. Anak bulan dan bintang tanda Agama Islam, agama negeri.

Bulan bintang menunjukkan negeri Islam. Mahkota menandakan pemerintahan Di Raja. Pedang, Keris Panjang dan Cokmar pula merupakan Alat Kebesaran Negeri. Manakala di sebelah kanannya ialah Quran melambangkan Undang-undang. Buku Undang-undang di sebelah kiri pula melambangkan keadilan. Wali/Selampai melambangkan Alat-alat Istiadat Kebesaran.

bendera dan jata negari ini sangat penting kepada asas penubuhan negeri terengganu selain daripada sistem pemerintahan raja berpelembagaan negara kerana ia melambangkan kedaulatan dan kemakmuran sesebuah negeri itu sendiri,..
ia merupakan suatu identiti yang sangat penting dan mampu memberikan impak yang sangat besar terhadap penduduk sesuatu kawasan itu sendiri..
oleh itu,wajarlah anak negeri Terengganu tidak pernah lekang daripada perasaan bangga dan kasih terhadap negeri mereka yang berdaulat ini..

0 comments: